Časy keď sme kvôli výpisu trestov museli vycestovať na Slovensko sú už našťastie minulosťou. Pokiaľ sa na jeho vyhotovenie neponáhľate, môžete si oň zažiadať na ktoromkoľvek kontaktnom mieste CzechPointu a to dokonca súčasne s českým „výpisem z rejstříku trestů“ . Tu vyplníte krátky formulár a za oba výpisy zaplatíte jednotný správny poplatok 100 korún. Pošta má na vydanie oboch dokumentov stanovenú lehotu 25 dní od podania žiadosti. Zvyčajne sa však do vašich rúk dostane v priebehu nasledujúceho týždňa.
Ak potrebujete výpis z registra trestov zhotoviť na počkanie, musíte prísť osobne na Veľvyslanectvo SR. Táto možnosť sa vám trochu predraží, za výpis zaplatíte sumou 10 Eur v českých korunách podľa aktuálneho kurzu. Upozorňujeme, že Veľvyslanectvo SR neprijíma platby kartou. V zložitejších prípadoch sa môže stať, že zhotovenie výpisu ambasáde potrvá pár dní.
„Kedy potrebujem výpis z registra trestov a akú má platnosť?“
Výpisom z registra trestov dokazujete svoju bezúhonnosť. Samotný dokument nemá oficiálne stanovenú platnosť, všeobecne sa však uznáva výpis nie starší ako 3 mesiace. Určite ho budete potrebovať pri zakladaní živnosti, alebo spoločnosti.
Zamestnávateľ a personálne agentúry majú právo o výpis požiadať v prípade, že trestná bezúhonnosť priamo súvisí s výkonom daného povolania. Často sa však stáva, že zamestnávatelia, agentúry či personalisti tento predpis porušujú, čím sa dopúšťajú priestupku. Ak sa cítite byť požiadavkou výpisu z trestov na danú pozíciu diskriminovaný, môžete sa obrátiť na inšpektorát práce.
Výpis z registra trestov online?
Na základe európskeho nariadenia eIDAS od roku 2018 táto možnosť skutočne existuje. Ministerstvo vnútra vytvorilo aplikáciu CzechPoint@home v ktorej získate výpis z registra trestov úplne zadarmo. O výpis zažiadate vyplnením krátkeho formulára v sekcii „Ostatní výpisy“. Nutnosťou je však zriadená dátová schránka na základe ktorej si systém overí vašu identitu.
Pokiaľ dátovú schránku zatiaľ nemáte, pouvažujte o jej založení, ušetrí vám to čas strávený na pošte. Upozorňujeme však, že pokiaľ si ju raz založíte, máte povinnosť ju používať. Ak teda napríklad odovzdáte daňové priznanie poštou a nie elektronicky, hrozia vám sankcie od finančného úradu.